איך מורידים קשקשים?


קישורים ממומנים


האם תופעת הקשקשת בקרקפת, מהווה מחלה או דבר שכיח שבשגרה? ומה זה בכלל קשקשת? ממה היא נובעת? פנינו, לשם כך, לד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור מבני ברק ויועצת של חברת 'הד אנד שולדרס', כדי שתשיב לנו על השאלות הללו.

"אצל כל אחד מאיתנו שוכנת בעור הקרקפת משפחת פטריות הקרויה"Malassezia , אומרת אקרמן. "פטריות אלה ניזונות מהחלב (sebum, שומנים טבעיים של העור) ויוצרות תוצרי לוואי מטבוליים, ביניהם חומצות שומן חופשיות, הגורמים לגירוי הקרקפת ולהתרבות מואצת של תאי העור. ההשערה היא שיש יחס ישיר בין גודל אוכלוסיית הפטריות לבין חומרת הקשקשים. אולם, הסיבה שבני אדם מסוימים מגיבים לפטרייה בגירוי וקילוף, בעוד שאחרים אינם מגיבים בצורה זו עדיין אינה ברורה".

"ישנן מחלות עור שונות", מוסיפה אקרמן, "כגון פסוריאזיס וסבוראיק דרמטיטיס, שעלולות להחמיר גם במצבי מתח. מחלות אלו יכולות להתבטא גם בקשקשים על פני הקרקפת. לגבי קשקשת שלא קשורה למחלות עור - הנושא עדיין שנוי במחלוקת ויתכן שמתח אכן מחמיר קשקשת".

"חשוב לדעת", מדגישה אקרמן, "שקשקשים זה דבר נפוץ ושכיח שלא מהווה מחלה בפני עצמה. אם-כי, הרבה פעמים קשקשת בקרקפת יכולה להיות סימן למחלות עור שונות כגון סבוריאה, פסוריאזיס, פטרת של הקרקפת ועוד. לרוב, בקשקשת רגילה, שימוש בשמפו מתמחה מסייע. במידה שהאדם סובל מריבוי קשקשים, כדאי לו לפנות לרופא עור לצורך אבחון ולשם המלצות לגבי טיפול מעמיק".

לדברי ד"ר אקרמן, קשקשת היא תופעה נפוצה מאוד אצל כולם - גברים, נשים, ילדים וקשישים. אין תת אוכלוסייה הסובלת יותר מאחרים. הקשקשים נוטים להופיע בתחילה בקרב צעירים, בדרך כלל אצל מתבגרים בני 17-16, ושכיחותם יורדת בקרב קבוצות גילאים מבוגרות יותר, במיוחד לאחר גיל 65.

קשקשת היא לרוב כרונית, אולם במרבית הפעמים ניתן לטפל בה ביעילות, עם קצת סבלנות וכמובן, עקביות. בשוק נמכרים מוצרי שמפו לטיפול בבעיה. חלקם מכילים תרכובת אבץ בעלת השפעה אנטי פטרייתית ואנטי חיידקית שנלחמת בפטרייה ומפחיתה את הקשקשת. רבים טועים לחשוב כי שימוש בשמפו נגד קשקשים לעיתים קרובות יפתור את הבעיה.

למעשה, החפיפה מטפלת בפטרייה באופן זמני אשר יחזיק מעמד עד החפיפה הבאה. חשוב להשתמש בשמפו נגד קשקשים באופן קבוע, כיוון שאין דרך לחסל לחלוטין את הפטרייה שחיה על הקרקפת. לכן גם כדאי לדעת, שהפסקת השימוש בשמפו תביא, במקרים רבים, להתחדשות הקשקשים. במקרה של בעיית קשקשים חריפה, חשוב מאוד לקבל גם המלצה מרופא עור. לעיתים הטיפול כולל הן שימוש בשמפו רפואי והן בשמפו ללא מרשם.

מומחי השיער של 'הד אנד שולדרס' אומרים, כי קו המוצרים של השמפו מבוסס על נוסחת האבץ הפעיל (Acti-Zink) ומעניק כבר מהחפיפה הראשונה שיער עד 100% נקי מקשקשים. לאחרונה, השיקה החברה מוצר חדש, שמפו מיוחד לגבר, בעל ניחוח מיוחד המעניק פתרון מושלם: גם חיסול הקשקשים, גם טיפוח הקרקפת וגם חיזוק עמידות השיער לאורך זמן.

מאת: טריו