מסלולים לטיולים ברכב

קישורים ממומנים

זהו זמן מצוין לצאת לסיורים בטבע וליהנות מהנופים המובחרים שהתברכה בהם ארצנו. חברת הרץ השכרת רכב מגישה מסלול לטיול בטבע.

אזור: הגליל התחתון ובקעת כנרות
משך: 4-2 שעות
דרגת קושי: קלה, מתאימה לכל מכונית נוסעים
עונה מומלצת: כל השנה

יער שוויץ שוכן מדרום לטבריה באחד הנופים המרהיבים בישראל. דרך נוף חוצה אותו במרומי המדרון המשקיף על הכנרת והעיר טבריה ממעוף הציפור. היער קרוי על שם קהילת יהודי שוויץ שתרמה לפיתוח האתרים בו. מהמצפורים שהוקמו ביער ניתן להשקיף על נופי הגולן, הרי הגליל והעיר טבריה. להנאת המטיילים, פילסה קק"ל ביער דרכים המתאימות למעבר רכב.

מסלול הטיול מתחיל בנקודה גבוהה יותר, צומת אלומות, על כביש 767, יבנאל – כנרת. בצד הדרומי של הכיכר עומדת תחנת דלק "אלון". משטח התחנה מובילה דרך עפר קצרה אל ביתיניה עלית - תצפית נהדרת ואתר זיכרון, שבמרכזו אנדרטה בצורת אוהל. מביתיניה עילית חוזרים לכיכר, מאפסים את מד המרחק ונוהגים צפונה בכביש 768 לכיוון פוריה.

ב-2.7 ק"מ, לפי השילוט “יער שוויץ", פונים ימינה אל כביש 7677. ממשיכים לעקוב אחרי השלט "יער שוויץ". הכניסה ליער מופיעה ב-5.2 ק"מ. מאפסים את מד המרחק ובמזלג הסמוך בוחרים בזרוע השמאלית (הימנית מובילה לאכסניית הנוער). ביער שוויץ רועות כמה פרות אבל אפשר לשכוח ממסלולי סקי. השם "שוויץ" ניתן על שום המוצא של התורמים, שמימנו את עבודות הייעור, דרכי הגישה והמתקנים. הנטיעות התחילו למעשה בשנת 1927 על-ידי הבריטים. המטרה, למנוע סחף אדמה אל העיר טבריה שמונחת בדיוק למטה, לא הושגה. בשנת 1934 ניתכו על האזור 29 מ"מ גשם בחצי שעה – שבר ענן אופייני למקום - ומפולת הבוץ שנוצרה, התגלגלה למטה לטבריה, וקברה יותר מ-20 אנשים. הפרש הגובה בין יער שוויץ לטבריה הוא 300 עד 400 מטרים. השיפוע של המדרון מגיע בחלקים מסוימים ל-80 אחוז.

המשך המסלול, כביש הגישה אל היער, נטוי בשיפוע הפוך למדרון. לכביש הזה יש תפקיד בניקוז מי הגשמים: המים ניגרים אליו מהמדרון ונאספים דרך מערכת ניקוז.

מהתצפית של יער שוויץ – מגיעים אליה כשמד המרחק מראה 2.5 ק"מ – אפשר לראות את כל האגם זורח. השעות הצבעוניות ביותר הן אחר-הצהריים, כשהשמש בגב. ב-3.2 ק"מ, כמעט מעל העיר טבריה. לצד נקודת התצפית צץ ראשו (או זנבו) של שביל הליכה באורך 1.3 ק"מ. השביל מסומן כחול ומוליך בחזרה לתצפית הקודמת. ב-4.0 ק"מ ופוגשים הסתעפות –מי שרוצה לפרוש לטבריה בדרך סלולה מוזמן להמשיך לנהוג ישר, צפונה: ב-5.2 ק"מ, אחרי כמה פיתולים, מתחברים אל כביש עירוני ופונים שמאלה. ב-5.5 ק"מ, בכיכר, ממשיכים ישר וב-7.0 ק"מ, ליד תחנת דלק "פז", פוגשים את כביש מס' 77: ימינה לטבריה, שמאלה לצומת גולני, חיפה וכו'.

המשך הטיול פירושו סיבוב פרסה במיקום הנוכחי (מול התצפית) ויציאה מהיער. בחיבור עם הכביש (מס' 7677) מאפסים את מד המרחק ופונים ימינה, מערבה, בעליה. כעבור 800 מטרים בדיוק, עם השילוט "עין פוריה" (לוח עץ על אבן בזלת), פונים שמאלה לדרך עפר ומאפסים שוב.

מכאן מתחילה הדרך לרדת, להתפתל ולקפצץ על חצצי בזלת. צריך לעקוב בקפדנות אחר השילוט "עין פוריה". ב-1.9 ק"מ מגיעים אל המעיין, שנקרא גם עין קדש.

אחרי הביקור במעיין אפשר לחזור לדרך העפר הראשית ולהמשיך לנהוג במורד, מזרחה. ב-2.2 ק"מ חולפים לצד מנגו של קבוצת כנרת ואחריו מטע תמרים, שדה רחב ושורה דלילה של ברושים זקנים. ב-2.6 ק"מ, בצומת, ממשיכים ישר, מזרחה, במורד, ועוברים לדרך סלולה, שעטופה משני הצדדים בכרם זיתים. ב-3.0 ק"מ מגיעים לכביש מס' 767 ומאפסים את מד המרחק (להלן "החיבור"). המסך המסלול הוא פניה שמאלה אבל לנוכח פס ההפרדה הרצוף והסכנה צריך לפנות ימינה עד לכיכר הקרובה ושם לעשות U ולחזור בדרך יפה שמשקיפה על עמק הירדן, ולאפס שוב, בחיבור הקודם, את מד המרחק.

מכאן ממשיכים ישר - ב-1.7 ק"מ שתי אופציות: לפנות שמאלה לביקור בחצר כנרת, ימינה ל"תמר בכפר" (ראו מסגרת). מאפסים שוב את מד המרחק וממשיכים ישר עד לצומת כנרת והמפגש עם כביש מס' 90. פונים ימינה, דרומה, וכעבור 400 מטרים מגיעים אל בית הקברות כנרת.