שיטות לטיפול בעור


קישורים ממומנים


פריצת דרך חדשה בטיפול בעור בתעשיית הקוסמטולוגיה: Intra-Cellular System TM שיטה חדשנית של הולכה בין תאית, החודרת במדויק לדרמיס, לגרעין תא- היעד ומוליכה אליו ישירות מרכיבים פעילים

כיום כבר ניתן למצוא יותר ויותר מולקולות ומרכיבים פעילים מתחום הרפואה בתעשיית הקוסמטיקה. ככלל כבר בעשור האחרון אנו רואים יותר ויותר שיתוף פעולה פורה בין שני התחומים, כבר מהליפוזום בזמנו, ועוד מגוון סוגי מולקולות המיובאות מדרמטולוגיה לקוסמטולוגיה.

היום, שיתוף פעולה בין מעבדות לנקסטר לבין מכון Inserm בצרפת, הוליד יישום של מולקולה מתחום הרפואה הגנטית, לתעשיית הקוסמטולוגיה. מולקת ה- Intra-Cellular System TM חודרת לתוך גרעין התא בשכבות העור העמוקות (פיברובלסט) ומוליכה אליהן רכיבים פעילים (רטינול).

פרופסור ג'רארד פרידלנדר, מנהל המרכז הלאומי לחקר רפואה ובריאות בצרפת, וד"ר אוליביה דוקט, סגן נשיא מחקר ופיתוח של חברת קוטי, דוקטורט ברוקחות וברפואה, מרחיבים את היריעה ומסבירים על שיטת ההולכה החדשנית.

פרופסור ג'רארד פרידלנדר- מנהל המרכז הלאומי לחקר רפואה ובריאות בצרפת:

מהי המטרה העיקרית של שיטת הטיפול המודרני?

לטרפיה המודרנית יש שתי מטרות עיקריות. הראשונה, להעשיר את ריכוז המרכיבים הפעילים. מרכיבים אלו יכולים להיות מעולם התרופות, או, גנטיות, RNA, להנדסה תאית. מרכיבים חדשניים אלו צריכים להיות מטופלים בגישה שונה, אשר היום יותר משוכללת ובטוחה. המטרה השנייה היא להוליך את המרכיבים הפעילים באופן מדויק יותר. בהתאם לאופי המטרה ניתן לבחור את דרך ההולכה, דרך כלי דם, או, באופן מקומי. נקודה נוספת חשובה, היא להשתמש במוליך המשפר את יעילות ודייקנות של ההולכה.

מהו בדיוק תפקיד המוליך?

למוליך מס' תפקידים. ראשית, הוא מוביל. תפקידו לשאת בתוכו כמות גבוהה של מרכיבים פעילים למטרה. שנית, הוא פועל כשומר ראש, המגן על המרכיב הפעיל מפני שבירה. ה חשוב במיוחד למולקולות שבירות ועדינות העלולות להישבר לפני הגעתן לתא המטרה.

השכלול של המוליכים החדשים, הוא תחום מחקר פעיל מאד, המוכר כהולכה (VECTOROLOGY) מחקרים בתחום זה משלבים ביין מדע וטכנולוגיה ובעיקר נמצא בשימוש ברפואה גנטית, הוא דורש מומחיות גבוהה וניסיון.

יש מגוון רחב של מוליכים: ליפוזום ופרוטאוליפוזום הם פרי הנדסה כימית וניתנים לאחסון בקלות. לטרפיה גנטית, משתמשים גם במוליכים ויראליים. זוהי טכנולוגיה מתוחכמת במיוחד, אשר נמצאת בשימוש רק בטיפול במחלות גנטיות.

האם תוכל להרחיב בנושא הווקטורולוגייה, הגיוון שבה והשימושים?

כמוזכר קודם, השכלול של מוליך זה, משלב ביין מדע וטכנולוגיה באופן מתוחכם. המטרה הראשונית היא הולכת מרכיבים פעילים לתא המיועד, במגוון רחב של סיטואציות, כטיפול במחלת הסרטן, במחלות זיהומיות ובוודאי במחלות גנטיות. במוליכים אלו השתמשו תחילה דרך כלי הדם. לאחרונה, משתמשים בשימושים חיצוניים, אשר התבררו כיעילים יותר ברפואה גנטית למחלות עור.

ראוי לציין את השימוש במידבקות, המאפשרות להוליך ניקוטין לכלי הדם, שכיח מאד בטיפולים מסוג זה. שילוב של מוליכים ומרכיבים פעילים בקוסמטולוגייה הוא דרך מעניינת בהולכת מולקולה ביו-אקטיבית באופן מדויק לעור, לתאי האפידרמיס והדרמיס.

איך ניתן לחדור את קליפת התא?

קליפת התא עשויה מחלבון ומפוספוליפידים. חדירת קליפת התא היא תהליך בשלושה שלבים. השלב הראשון הוא הנחיית המוליך אל הפוספוליפיד בקליפת התא.

האינטרקצאיה בין הפוספוליפידים יעילה. אולם משום שקליפת התא היא בעלת מטען שלילי,השימוש בפוספוליפוזום בעל מטען חלבוני חיובי משפר את יעילות ההנחיה למטרה. השלב השני, הוא התמזגות (דיפוזיה) בין הליפידים של הליפוזום (המוליך), לבין אלו של קליפת התא. לבסוף, לאחר השלמת המיזוג, המרכיבים הפעילים משתחררים בתוך התא. למולקולה כמו רטינול, המעבר והטרנספורמציה בתוך התא, מהנוזל סביב הגרעין אל תוך הגרעין חיוני. משום שמולקולה זו פועלת על סינטוז החלבון.

כיצד ניתן להגיע לתא היעד?

הטיפול המקומי הוא דרך מאד נוחה להגיע לתא היעד בדרמיס. תאים אלו, ברובם, הם פיברובלסטים, אשר מסנתזים קולגן ואלסטין. הולכה היא דרך יעילה ואלגנטית להוביל מרכיבים פעילים לפיברובלסט מבלי לפגוע בשכבה המקשרת בין האפידרמיס לדרמיס.

ד"ר אוליביה דוקט, סגן נשיא מחקר ופיתוח של חברת קוטי, דוקטורט ברוקחות וברפואה.

מדוע החלטתם להשקיע בתחום ההולכה ומהו הקשר עם טיפולים גנטיים?


מטרת ההולכה היא להשפיע ולפקח על האופן והמיקום בו פועלים מרכיבים פעילים. ההולכה מהווה נושא מפתח בפיתוח מוצרים משום שייש לכך השפעה מיידית על יעילות המוצר. מעבדות לנקסטר מאז ומתמיד השקיעו בשיטת הולכת מרכיבים, במטרה למצוא דרך להגיע למקומות ספציפיים בעור.

בזמן החיפוש למוליך אידיאלי חדש לרטינול מצאנו כי אנו יכולים לקבל השראה מהפיתוחים האחרונים, ולהשתמש במוליך חדש אשר פותח לטיפולים גנטיים, במטרה למצות את ה פוטנציאל במוצרינו. ברטינולוגי המטרה הייתה לשפר את החדירה הבין-תאית של המרכיב הפעיל נגד הזדקנות- רטינול.

באיזו דרך ההולכה מביאה חדשנות לקוסמטיקה?

למרות שייש לך אולי את המרכיב החזק ביותר , בכדי להשיג תוצאה אפקטיבית מהשימוש, הוא חייב להגיע לתא המטרה.
זו הנקודה בה מועילה שיטת ההולכה. היא מייצגת תחום רחב מאד של מחקרים, לא רק קוסמטיים, אלא גם טיפוליים וגם מחקרים גנטיים ממנה מגיעה ההשראה למוצר.

האם אפשר להסביר במס' מילים את שיטת ההולכה הבין תאית?

לרטינולוגי השתמשנו בדור חדש של שיטת הולכה, המותאמת במדוייק לתא היעד, ומשולבת עם רטינול, המרכיב היעיל ביותר כנגד הזדקנות העור. התוצאה: הרטינול הפעיל בשיטת הולכה בין תאית.

מה ההבדל בין שיטת ההולכה הבין תאית לבין הדור הקודם של הליפוזום?

שיטת ההולכה הבין תאית היא כמו ליפוזום מתוחכם: היא משלבת עטיפה בקפסולה בליפוזום באינטרקצייה חדשנית עם התאים, תודות למטען חיובי של חלבון סוייה מוגדלת החדירה. לפיכך הליפוזום לא רק נטמע בעור תודות לקליפה דומה לקליפת התא, הוא משתלב ביעילות מרובה עם קליפת התאים להשגת הולכה בין תאית של מרכיבים פעילים במטרה להגיע ליעילות אופטימלית.

האם זה מוליך רטינול חדש?

החידוש כאן הוא שילוב הרטינול בתוך מוליך מסוג חדשני. כך שזו גישה חדשנית בטיפולים נגד הזדקנות.

איך אתה יכול להיות בטוח שהמוליך של המרכיבים הפעילים אכן פועל לתוך התא?

מחקרים הוכיחו שהתאורה הממוקמת במוליך,מראה הולכה בין תאית. יתרה מכך, כשאמדנו את יעילות הרטינול הפעיל בהולכה בין תאית, בהשוואה לרטינול פעיל לבד קלטנו עלייה משמעותית בהשפעת הרטינול על תאי העור.

מאת: הראל מורדי

מאמרים דומים:
מוצרי טיפוח של LANCASTER