קרנות דרומה וצפונה לעסקים


קישורים ממומנים


היוזמה הפרטית המשותפת לתעשיין איתן ורטהיימר, לפדרציות היהודית באמצעות הסוכנות היהודית לישראל ולבנק מזרחי-טפחות, מתבררת כהצלחה גדולה:

בתקופה של פחות משנתיים זכו יותר מ-140 עסקים מהגליל והנגב לקבל הלוואות בתנאים מצוינים בסכום העולה על 180 מיליון ₪, כאשר חלקם זכו גם לליווי ותמיכה עסקית מאנשי מקצוע בשיתוף פעולה עם עמותת IVN, לבד מהמימון האטרקטיבי.

שתי הקרנות מנוהלות על-ידי חברת "דרומה-צפונה", שבראשה עומד גיורא ברן, ששמה לה למטרה לייצר ולתמוך בצמיחה כלכלית וחברתית בפריפריה של הגליל והנגב. הקרנות מתמקדות בחיזוק מפעלים ועסקים יצרניים קטנים ובינוניים, המהווים מנוע צמיחה חשוב לאזורים אלו ומעניקות להם: נגישות להון משמעותי ואיכותי - באמצעות הלוואות בתנאים מצוינים בשיתוף פעולה עם מזרחי-טפחות, ועל בסיס הפיקדון שהפקידו הקרנות בבנק.

תמיכה עסקית וניהולית - באמצעות מספר כלים המוצעים לעסקים לאחר קבלת ההלוואה בשיתוף פעולה עם עמותת IVN, כגון ליווי אסטרטגי של מנטורים-מתנדבים מבכירי אנשי העסקים בארץ, סבסוד של יועצים מקצועיים ומערך הכשרה והעשרה למנהלים בכירים.

קרן "צפונה לעסקים" מעניקה הלוואות ותמיכה ניהולית לעסקים כבר מתחילת 2008, כאשר בתחילת 2009 הועתקה הפעילות גם לנגב אז הוקמה קרן "דרומה לעסקים". לשתי הקרנות פנו עד כה קרוב ל-700 עסקים בצפון ובדרום.

הקרנות, בשיתוף בנק מזרחי-טפחות, אישרו החל ממרץ 2008 ועד סוף 2009 אשראי בסכום כולל של למעלה מ-180 מיליון ₪ עבור יותר מ-140 עסקים. מדובר בעסקים המעסיקים 5,000 עובדים בגליל ובנגב, מייצרים תוצר עסקי בסכום כולל של 2.2מיליארד ₪ ומייצאים בהיקף של כ-250 מיליון דולר.

כ-50 עסקים מתוך מקבלי ההלוואות זוכים גם לליווי ותמיכה עסקית מאנשי מקצוע בכירים. העסקים מקבלי ההלוואות משתייכים ברובם לענפי המתכת, המזון, המכונות והפלסטיק. בגליל הם מרוכזים בעיקר בעכו, בכרמיאל, במגדל העמק ובטבריה. בנגב מרביתם ממוקמים באשקלון, בשדרות ובבאר-שבע. יצוין, כי למעלה מ-20% מההלוואות בצפון הינם לעסקים מהמגזר הערבי.

סקר שערכה חברת דרומה-צפונה בקרב 70 העסקים הראשונים שזכו לתמיכת הקרנות העלה, כי העסקים שנסקרו ייצרו במהלך 2009 קרוב ל-1 מיליארד ש"ח, יצאו בהיקף של למעלה מ-100 מיליון דולר והעסיקו קרוב ל-2,700 עובדים. מדובר בעלייה של כאחוז בתוצר של העסקים הללו; בגידול של 3.5% ביצוא ובעלייה נאה של כ-7% במספר המועסקים.

מאת: טריו יחסי ציבור