האם כדאי לקנות מכשיר GPS עצמאי?


קישורים ממומנים


בשנים האחרונות עידן הסמארטפונים והאפליקציות דחק הצידה במקצת את מכשירי ה-GPS עצמאים. הכתבה הבאה תסביר לכם מה היתרון במכשיר GPS עצמאי על פני סמארטפון.

"הוא גמור", "הוא מחוסל", "הטלפון החכם יהרוג אותו". רבים בשנה האחרונה מיהרו להספיד את מכשירי הניווט הייעודיים, וטענו שיכולת הניווט המשולבת בטלפונים חכמים שנמכרים כלחמניות לאחר הפסח, תחסל את הגאדג'ט הזה. דברים דומים נאמרו גם לגבי שוק נגני ה-3MP והמצלמות הדיגיטליות – והפלא ופלא, כולם עדיין כאן עמנו, לצד הסלולאריים החכמים.

לכאורה, מכשירי הניווט הייעודיים אכן הפכו למיותרים. כל טלפון סלולארי כמעט מגיע עם מפות של גוגל או תוכנת ניווט אחרת, לצד פתרונות ניווט חינמיים ואחרים הניתנים להורדה משווקי האפליקציות, כמו Waze ודומותיה. חברת RNCOS צופה שבסוף שנת 2012, 78% מהשוק יהיו טלפונים חכמים המצוידים ביכולת GPS.

אך גם לנוכח המתקפה המאסיבית של טלפונים חכמים, שוק הניווט האישי נמצא בצמיחה משמעותית של 25% לשנה בשנים הקרובות, על פי מחקר מ-2010 של חברת המחקר ABI. שוק מכשירי ה-GPS צפוי להגיע השנה למכירות של 42 מיליון יחידות, לפי הערכות חברת המחקר השוודית Berg. מדוע? כי למכשירי GPS ייעודיים, יש שורה של יתרונות ששום טלפון סלולארי, משוכלל ככל שיהיה, לא יכול לספק.

למה צריך GPS עצמאי בכלל?

ראשית, המסך. טלפוניים סלולאריים, במקרה הטוב, מגיעים לגודל מסך של 4 אינץ'. המסכים הגדולים של מכשירי הניווט הייעודיים רק מתחילים משם, וכיום כבר נפוצים מסכים גדולים ונוחים יותר. בזמן נהיגה, מסך גדול וקריא הוא יתרון ברור. זאת ועוד: לטלפונים סלולאריים יש מסך מגע קפסטיבי, שרגיש מאוד למגע ומיועד לדפדוף באחיזה בכף היד. אך המצב שונה לחלוטין, שצריך להושיט את הזרוע ולהסיר את היד מההגה: למכשירי ניווט יש מסך רזסטיבי, שדורש הפעלת לחץ מסוימת, אך הוא יותר מותאם לסיטואציה הזו, ולא דורש מגע עדין ותשומת לב שעדיף שנקדיש לכביש.

יתרון נוסף, הוא הדיוק. חלק מהטלפונים הסלולאריים משתמשים בנתונים שונים כדי לקבוע את מיקומכם – כמו אנטנות הרשת הסלולארית, נתוני רשתות Wi-Fi ועוד. מכשירי הניווט הטהורים מסתמכים אך ורק על מערכת הניווט הלוויינית (או כמה מהן), ואיכות הנתונים מאפשרת איכון מדויק הרבה יותר מאשר ניווט בסלולארי.

בנהיגה מתל-אביב לחדרה, הניווט שבטלפון אולי יספיק, אבל מטיילים רציניים וחיות שטח, שזקוקים לאיכון מדויק גם באמצע שומקום, יצטיידו במכשיר שמספק להם את הנתונים האלה באופן אמין (ראו גם עלויות גלישה בהמשך הכתבה).

טלפונים חכמים הם כל יכולים ומספקים לנו גלישה, מוזיקה ותמונות - אבל מכשירי GPS עצמאיים לא צריכים לחלוק את המעבד והזיכרון שלהם עם כל אותם יישומים (דפדפן, פעולת הטלפון השוטפת והחיבור לרשת הסלולארית) – ונהנים מחיי סוללה ארוכים יותר. כמו כן, כל שיחה נכנסת ויוצאת – מפריעה לניווט תקין, ואף לעיתים קרובות מפסיקה את הניווט לגמרי.

חברות GPS פועלות כיום לשילוב המוצרים שלהן בכלי רכב חדשים מראש, וחלק מרכבי היוקרה כבר מגיעים עם מערכת GPS מובנית, אך אלה לא כל כך נפוצים בישראל. רובנו עדיין ניאלץ להסתמך על תושבת כזו או אחרת המתחברת לשמשה או ללוח המחוונים ושתקבע את המכשיר במקומו.

התושבות המקוריות שמגיעות עם מכשירי ה-GPS הייעודיים, לרוב טובות ואיכותיות יותר מכל אותם מוצרים שאפשר למצוא בחנויות אביזרי רכב. הינתקות של תושבת ממקומה ונפילת מכשיר הניווט שלכם באמצע נהיגה בכביש מהיר לרצפה אינה חוויה בטיחותית במיוחד.

ולבסוף, יש את שאלת המחיר. מחירם של מכשירי GPS צנח משמעותית בשנים האחרונות, ומתחיל כיום מכמה מאות שקלים בלבד – כרבע ממחירו של טלפון חכם משוכלל.

זאת עוד לפני שדיברנו על עלויות הגלישה שמתחייבות משימוש ביישומים שמורידים את המפות שלהם מהאינטרנט, מעבר לצורך בזמינות של רשת סלולארית כדי להמשיך ולנווט – דבר שעלול להיות בעייתי אם אתם למשל, תקועים באמצע מדבר יהודה.

ויותר מכך: הסתמכות על תוכנות ניווט מבוססות רשת בחו"ל, שמחייבת גלישה סלולארית, עשויה להתגלות לכם בחשבון החודשי כהפתעה מאוד לא נעימה - בדמות חיוב של מאות ולעתים אלפי שקלים. מפות מוטענות מראש במקרה כזה, הן יתרון ענק.

איזה GPS לקנות?

והנה כמה טיפים שיעזרו לכם לדעת איך לקנות GPS:
  • מחירי מכשירי הניווט נעים בין כמה מאות שקלים לפשוטים שבהם, ומגיעים עד 1,500 ₪ למכשירים המקצועיים והמשוכללים. מה חשוב לבדוק שהולכים לחנות? בקשו שיראו לכם את המכשיר מחוץ לאריזתו. גודל המסך וגודל המכשיר חשובים הן מבחינת המיקום באוטו. בדקו גם שהתושבת המצורפת פשוטה להרכבה – וגם לפירוק. אם אתם משתמשים ב-GPS גם בניווט רגלי, עדיף לקחת מכשיר קטן יותר, שיהיה נוח לנשיאה.
  • בחנו את איכות הרמקול, ומהירות האיכון והתגובה הכללית של המכשיר. האם הוא משתהה ארוכות באיתור המיקום בשעת ההפעלה? האם ההוראות ברמקול ברורות ולא נשמעות בקול צורם?
  • על אף שרוב התפעול היום נעשה עם מסכי מגע, עדיין לעתים יש כמה כפתורים מסורתיים – וודאו שהם לא קטנים מדי ונוחים לגישה בלי צורך להסיר את העיניים מהכביש לזמן רב.
  • בדקו גם עם איזה מפות של ישראל והעולם מגיע המכשיר כברירת מחדל. איכות המפות בישראל של חברת "מפה" מקיפה ביותר ומעבר לדיוק הכבישים והרחובות מציעה למעלה מ 65,000 נקודות עניין ובתי עסק. אם חסרה לכם מפת מדינה בחו"ל בה אתם מרבים לשוטט, מומלץ לבדוק כמה יעלה להוסיף אותה לזיכרון המכשיר.
  • עדכוני מפות הינה חלק חשוב מאוד, ולעיתים יקר יותר מעלות המכשיר. חשוב לוודא מהי מדיניות עדכוני המפות של מכשיר הניווט אותו אתם מעוניינים לרכוש.
  • ולבסוף, יצרנים רבים כוללים כיום במכשירים תכונות לא מסורתיות כמו נגן מוזיקה, משדר FM וקישוריות Bluetooth, כך שמכשיר הניווט יכול גם לשמש כדיבורית לרכב ולחיוג בטיחותי מהמסך הגדול. אלה לא הכרחיים, אך הם בונוסים חביבים לתפקודו הייעודי של המכשיר: להביא אותנו למחוז חפצנו במהירות ובבטחה.
מאת: אבישי פריז, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בחברת רונלייט, נציגת MIO בישראל

שחר שיווק ויח"צ